Mafia 2

Mafia 2

Mafia 2

سبک Open World را همه در ابتدا با عنوان بزرگی به نام Grand Theft Auto یا همان GTA می شناختند . RockStar که خود را خالق این سبک و بی رقیب در این عرصه می دید با خیالی راحت با انتشار عناوینی از این بازی بازار گیم را در اختیار گرفت و GTA به عنوانی پول ساز برای این شرکت تبدیل شد . البته GTA واقعا عنوانی فوق العاده و شاهکار در نوع خود بود و به واقع می توان آن را شایسته ی عنوان خالق سبک آزادانه دانست . پس از مدتی شرکت های بازی سازی دیگر هم به فکر افتادند تا با ساخت بازی هایی هم سبک با این عنوان , اسم و رسمی در بازار به دست بیاورند که بسیاری هم ناموفق بودند و در مقابل این عنوان بزرگ به راحتی شکست خوردند . اما پس از مدتی بازی هایی چون The GodFather و Just Cause و همین طور Mafia پا به عرصه گذاشتند و توانستند موفقیتی را کسب کنند و عرصه را بر GTA تنگ کنند .

در بین این عناوین , می توان مافیا را بهترین در نوع خودش دید . بازیی که با گرافیک بالا , نوآوری های جدید و جذابیت بسیار بالا توانست محبوبیت فوق العاده ای را در PC بازها به دست بیاورد . داستان بازی که در رابطه با فردی معمولی بود که طی اتفاقاتی بسیار ساده وارد یک خانواده ی بزرگ مافیایی شد می شود و در انتها با یک پایان فوق العاده درام و تقریبا واقعی به پایان رسید . همین داستان فوق العاده هم را می توان بزرگترین دلیل محبوبیت مافیا دانست .

اما پس از انتشار بازی دیگر خبری از ادامه ای برای آن نشد تا اینکه با انتشار تعدادی عکس و تریلر , شرکت سازنده ی بازی خبر ساخت Mafia II را به همه ی مشتاقان این بازی اعلام کرد و پس از مدت ها انتظار بالاخره مدتی پیش این بازی منتشر شد.

Mafia 2

داستان بازی

همان طور که گفته شد یکی از نقاط قوت و کلیدی Mafia I داستان جذاب , قوی و روایت زیبای آن بود . سازندگان هم به این اصل کلیدی توجه کردند و در سری دوم بازی به خوبی آن را اجرا کردند . نویسنده ی داستان بازی همان نویسنده ی مافیا 1 یعنی آقای Daniel Vavra است .

در قسمت زیر می توانید داستان بازی را بخوانید اما به کسانی که هنوز بازی را تهیه و به اتمام نرسانده اند توصیه می شود این بخش را مطالعه نکنند ! هر چند برای کسانی که زبان انگلیسیه قویی ندارند و سعی در فهمیدن داستان بازی دارند این قسمت بسیار مفید و کامل برای فهم بازی می باشد !

در زمانی که اروپا درگیر جنگ جهانی بود آمریکا به سرعت در حال رشد و توسعه بود و برای بسیاری از مردم که در جنگ به سختی زندگی می کردند مثل یک بهشت واقعی تصور می شد . از همین رو خانواده ی Sacalleta که در سیسیل ایتالیا زندگی می کردند تصمیم به فروش همه چیز خود می گیرند و به آمریکا مهاجرت می کنند تا یک زندگی رویایی را برای خود آغاز کنند . اما پس از ورود خانواده اسکالتا به آمریکا آنها شاهد این هستند که خانه شان در قسمت فقیر نشین شهر قرار دارد . پس از مدتی پدر ویتو برای گذراندن زندگی دست به گرفتن قرض می گیرد و مدتی بعد از دنیا می رود و خانواده ی آنها در فقر و بدهی می مانند . ویتو و جو برای اینکه از این وضع خلاص شوند دست به دزدی از یک طلافروشی میگیرند که پلیس ویتو را دستگیر می کند و به جای زندان او را به جنگ می فرستد !

در جنگ ویتو بر اثر اصابت گلوله مجروح می شود و برای مدتی به مرخصی می آید و به آمریکا بر میگردد تا سراغی از مادر و خواهرش بگیرد . پس از پیدا کردن آنها و خوردن شام و خوابیدن , صبح روز بعد متوجه می شود که طلبکار پدرشان به آنها یک هفته مهلت داده تا 2000 دلار بدهی پدرشان را پرداخت کنند و چون ویتو راه سریعی را برای بدست آوردن این پول نمیابد به پیش دوست خود جو که حالا یکی از آدم حسابی های شهر شده می رود و جو به او پیشنهاد یک کار خلاف می دهد .

اما مثل مافیا 1 شاهد این هستیم که ویتو نمیخواهد به خلاف وارد شود ولی وقتی می بیند برای به دست آوردن این پول زیاد وقت و انرژیِ زیادی را صرف کند تن به اینکار می دهد .

پس از مدتی انجام کار خلاف و بدست آوردن 2000 دلار , این مقدار پول را به نزد خواهرش می برد تا به طلبکار بدهد و بعد به خانه ی جو بر میگردد . صبح روز بعد که از خانه بیرون می آید ماموران پلیس به آرامی او را دستگیر و پس از محاکمه به زندان فرستاده می شود . در زندان با افراد زیاد و مهمی که در طول بازی نقش های مهمی هم دارند آشنا می شود . همین طور در این قسمت ویتو خبر از دنیا رفتن مادرش را هم می شنود که این یعنی پایان شخصیت خوب و معنوی ویتو و از این به بعد ویتو کاملا به خلاف کشیده می شود . و پس از 6 سال از زندان آزاد می شود . سپس پیش جو می رود و به طور رسمی وارد خانواده مافیا می شود و اینجاست که پیشرفت های او را در این زمینه می بینید .

او هر روز پول دارتر و از اعتبار بیشتری برخوردار می شود . خانه و اتومبیل های گران قیمت می خرد . اما این طولی نمی کشد و پس از مدتی یک گروه از اوباش هلندی خانه ی ویتو را به آتش می کشند و کار ویتو به آن می رسد که حتی لباس برای پوشیدن هم ندارد !

پس از نابود شدن همه ی این چیزها , ویتو و جو به همراه هنری دست به بزرگترین ریسک خود می زنند و وارد دنیای مواد مخدر می شوند . پس از سود آوری بسیار زیاد در این قسمت دوباره شاهد اوج گرفتن ویتو و جو و هنری هستیم ولی این هم طولی نمی کشد که هنری در سر یکی از قرار هایی که با ویتو و جو دارد توسط ضربات چاقوی تعدادی از افراد یک گروه مافیایی کشته می شود و از اینجاست که دوباره آنها رو به افول می گذارند . و در نهایت پس از کشتن Carlo Falcone می بینیم که دوست بچگی ویتو , جو توسط همین مافیایی ها از او جدا میشود و معلوم نمی شود که کشته می شود یا نه ؟

البته این داستان کامل بازی نیست و از جزئیات بسیار زیادی که در آن وجود دارد گذشته ایم و فقط کلیاتی را درباره ی آن قرار دادیم تا پس از به اتمام رساندن بازی توسط خودتان , بتوانید جزئیات بالای داستان را خودتان حس کنید !

چیز جالبی که در این بخش وجود دارد این است که برای اینکه سازندگان بتوانند Mafia II را به Mafia I ربط دهند در یکی از مراحل ویتو و جو به سراغ Tom Angelo که همان شخصیت اصلی Mafia I بوده است را در حیاط خانه اش می کشند ! اگر یادتان باشد در پایان Mafia I شاهد کشته شدن تام آنجلو بودیم.

Mafia 2

گیم پلی

گیم پلی سری اول یکی از بهترین گیم پلی های موجود در بازی های سبک Open World بود . جزئیات بالا و نوآوری های جدیدی که در گیم پلی آن بود به هرچه واقع گرایانه تر شدن بازی کمک بسیاری می کرد . Mafia II نیز با بهبود گیم پلی قبلی و افزودن بخش های جدید توانسته تا حدودی اصالت خود را حفظ و آن را ارتقا دهد . این بخش بازی که دارای گستردگی بالایی است را به طور خلاصه قرار می دهیم تا مطلب از حد متعارف طولانی تر نشود .

مهمترین بخش در گیم پلی مراحل و ترتیب انجام آنهاست . بازی در کل دارای 15 Chapter است که معمولا هر یک از این Chapter ها شامل یک روز از زندگی Vito میشود . به جز مرحله ای که زندگی ویتو را در زندان به نمایش می گذارد . ترتیب و چیدمان این مراحل هم به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است و با انجام هر یک از این مراحل می توانید خود را یک گانگستر واقعی حس کنید که باید به سازندگان در این بخش تبریک گفت . همچنین با قراردادن مراحلی از قبیل تعقیب و گریز و برخی ماموریت های مخفیانه که در بازی گنجانده شده است سازندگان سعی در متنوع کردن مراحل کرده اند تا بازی از یکنواختی خارج شود .

بازی طی سالهای حدودا 1940 تا 1950 در شهر Empire City که یک شهر بندری در آمریکاست رخ می دهد و از آنجایی که بازی طی سالهای مختلف و فصل های مختلف روی می دهد شاهد تغییرات زیادی در شهر از جمله اتومبیل ها و همین طور ساختمان ها هستیم . همین طور شاهد برف و باران بسیار زیبایی هم در بازی هستیم .

در بازی شاهد اتومبیل های مختلفی هستیم که هر یک با دیگری متفاوت است و از نظر هندلینگ با اتومبیل دیگر متفاوت است . رانندگی با اتومبیل بسیار جذاب و راحت طراحی شده , در اتومبیل می توانید به رادیو گوش کنید که اغلب شاهد پخش موسیقی در آنها هستیم . البته تعداد این ایستگاههای رادیویی بسیار کم است و همین طور می توانید رادیو را خاموش کنید و از رانندگی خود با صدای محیط لذت ببرید ! بر خلاف خبرهایی که قبلا مبتنی بر تیر اندازی از داخل اتومبیل منتشر شده بود شاهد این قسمت نیستیم . البته در مراحلی شاهد این هستیم که همراهان ویتو در اتومبیل اقدام به تیر اندازی می کنند .

پلیس های موجود در شهر هم در برخی مواقع بهتر از قبل عمل می کنند . البته فقط برخی از مواقع و بعضی وقت ها واقعا گیمر را ناامید می کنند که البته این به هوش مصنوعی نسبتا ضعیف پلیس ها مربوط می شود . پلیس در بازی به کوچکترین خلاف ها عکس العمل نشان می دهد که می توان کوچکترین آن را سرعت غیر مجاز با اتومبیل دانست . اگر سرعت شما در خیابان های معمولی از 40 و در بزرگراهها از 70 بیشتر شود شما را جریمه می کند . البته اگر جلوی چشم آنها از چراغ قرمز عبور کنید هیچ عکس العملی را نشان نمی دهد . پلیس بسته به خلاف انجام شده عکس العملی خاص را انجام می دهد مثلا برای سرعت غیر مجاز فقط جریمه می دهد و برای تیر اندازی به سمت پلیس از سلاح سنگین بر علیه شما استفاده می کند .

در بازی به راحتی می توانید اتومبیل های مختلف را به سرقت ببرید و برای اینکار هم روش های مختلفی وجود دارد و شما می توانید با خرید ابزارهای مختلف راحت تر از قبل به سرقت اتومبیل بپردازید . در نقاط مختلف شهر مکان هایی از جمله لباس فروشی , اسلحه فروشی و رستوران وجود دارد که می توانید با رفتن به هریک از این قسمت ها که در نقشه ی شهر هم مشخص شده اند برای خود لباس , اسلحه و مواد غذایی خریداری کنید . نقشه ی بازی هم بسیار خوب و با جزئیات مناسب طراحی شده است . شما می توانید مکانی را که می خواهید به آن جا بروید را علامت گذاری کنید تا کوتاه ترین راه برای شما به نمایش گذاشته شود .

یکی از بهترین قسمت های افزوده شده در بازی سیستم کاور گیری موجود در آن می باشد که واقعا فوق العاده و نمونه کار شده است . با زدن یکی دکمه پشت اجسام مختلف پنهان شوید و در یکی لحظه از پشت آن بیرون بیایید و دشمنان را از بین ببرید . تنها ایرادی که می توان به این بخش گرفت این است که حتما باید برای تیر اندازی از کاور بیرون بیایید که در این صورت مورد هدف دشمن هم قرار می گیرید . البته این قدر این قسمت جذاب و خوب طراحی شده است که این نقص کوچک اصلا دیده نمی شود .

Loading های موجود در بازی هم خیلی جالب طراحی شده اند . در هر یک از این لودینگ ها شاهد نکاتی آموزشی و همین طور جملاتی از Tom Angelo هستیم . همین طور اکثر این لودینگ ها بسیار کوتاه هستند و وقت گیمر را نمی گیرند .

یکی از جذابترین امکانات اضافه شده به بازی صندوق عقب اتومبیل هاست . شما می توانید جسد فردی را که کشته اید درون صندوق عقب اتومبیل خود قرار دهید و به مکان امنی ببرید . همچنین در بازی شاهد افرادی هستیم که کارهای مختلفی را در ازای دریافت پول انجام می دهند . مثلا شما می توانید خارج از رستوران ها برای خود از طریق دست فروش ها ساندویچ بخرید و یا به سراغ کفاش های کنار خیابان رفته و کفش های خود را برق بیندازید .

گرافیک

Mafia 2

گرافیکی بازی پیشرفت قابل توجهی را داشته است . مافیا 1 از نظر گرافیک در زمان خود بی نظیر بود و مافیا 2 هم خواسته تا با گرافیکی بالا بازی را بهتر از قبل کند . طراحی شخصیت های اصلی بازی بسیار خوب ( به خصوص صورت شخصیت ها ) است . طراحی محیط اطراف هم خوب کار شده است . بارش باران یکی از زیباترین باران هایی است که در بازی های رایانه ای دیده شده است . با بارش برف شکل و شمایل شهر کاملا تغییر می کند .

اتومبیل ها دارای کیفیت بالایی هستند و انعکاس نور بر روی بدنه ی آنها بسیار خوب کار شده است . نورپردازی و سایه ها در بازی عالی هستند . سایه ی ویتو بسیار طبیعی حرکت می کند و بسته به مکان قرار گرفتن منبع نور مکان سایه تغییر می کند . شب هم در بازی با زیبایی هرچه تمام تر ایجاد شده است . البته نقصی که در این قسمت دیده می شود این است که مثلا در شب اتومبیل های روبرو از یک فاصله ی مشخص چراغ هایشان روشن می شود و قبل از این فاصله شاهد چراغ های خاموش آنها هستیم !

تمامی مراحلی که باید انجام شود به صورت دموهای بسیار زیبا که اغلب بصورت Real Time هستند توضیح داده می شود که چندتا از این دموها هم از یپش رندر شده هستن که دارای گرافیک فوق العاده بالایی می باشند . جلوه های بصری مانند انفجار و دود و همین طور آب بسیار زیبا و طبیعی ساخته شده اند و هنگام عبور از روی دریاچه واقعا احساس خوبی به گیمر القا می شود .

فیزیک بازی هم خوب است . همه چیز قابل تخریب هستند . با برخورد اتومبیل شما با اتومبیل های دیگر و یا وسایل مختلف شاهد تخریب اتومبیل هستیم . تمامی کاورهایی که در مراحل وجود دارند قابل تخریب هستند و پس از مدتی شلیک به آنها دیگر جای امنی برایتان نخواهد بود و با برخورد تیر به آن شاهد منهدم شدن قسمت های مختلف آن ها خواهید بود . این قسمت در مورد دشمنان هم صدق می کند . مثلا اگر به پای دشمن تیر اندازی کنید دشمن آسیب زیادی نمی بیند اما اگر به سر او شلیک کنید دشمن با یک تیر کشته می شود .

Mafia 2

صداگذاری

یکی دیگر از نکات مثبت بازی ! با کیفیت بسیار بالا و بدون نقص است . همه چیز صدای مربوط به خود را دارد . صدای هر شخصیت مناسب و متفاوت با شخصیت های دیگر است . هر اتومبیل و اسلحه دارای صدای مخصوص به خود است . موسیقی هایی که در ایستگاههای رادیویی وجود دارد کاملا متناسب با زمان بازی می باشد . حتی صدای باران هم با کیفیت بالایی انجام شده است . هرچه از منبع تولید صدا دورتر شوید شاهد کم شدن صدا می شوید که واقعا عالیست . در کل می توان به صداگذاری بازی نمره ی کامل را داد !


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: نقد و برسی
[ پنج شنبه 29 اسفند 1392 ] [ 14:47 ] [ علی امیدی ]
[ ]